, ,

Zes tips om goed en genoeg te slapen

tips slapen

1. Zorg voor een vast ritme

Een vast ritme en regelmaat in je dagelijks leven is essentieel voor een goede nachtrust. Ga dus op zoveel mogelijk op dezelfde tijden naar bed en sta ook op vaste tijden op. Hanteer tevens een vast ritueel voor het slapen gaan en na het wakker worden. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zich al voorbereid op wat er komen gaat. Denk hierbij aan naar het toilet gaan, je tanden poetsen of een boek lezen.

2. Draag zorg voor een rustige slaapruimte

Je slaapkamer moet om zo goed mogelijk te kunnen slapen ook goed verduisterd zijn en er moet zo weinig mogelijk geluid/lawaai binnen kunnen komen. Daarnaast is frisse lucht of ventilatie ook erg belangrijk en de temperatuur van je slaapkamer is van belang. Zet geen verwarming aan voor of tijdens het slapen gaan maar zorg voor een koele kamer. Een goed kussen en matras zijn natuurlijk ook essentieel.

3. Vermijd elektronische schermen voor het slapen gaan

Wanneer je bijna gaat slapen is het verstandig om geen schermen met kunstmatig (blauw) licht meer te gebruiken. Laat je telefoon dus letterlijk links liggen en kijk ook geen tv meer op de slaapkamer. De afgifte van melatonine, een slaaphormoon, wordt hierdoor namelijk geremd en dit heeft een negatief effect op je biologische klok. Het wordt dan ook lastiger om de slaap te vatten.

4. Pas op met koffie, alcohol en energiedrank

Vanzelfsprekend zijn cafeïnehoudende dranken niet bevorderlijk voor je slaap. Hetzelfde geldt voor alcohol. Beperk of vermijd dan ook de consumptie van deze dranken voor een optimale slaap.

5. Bepaal jouw slaapbehoefte

Bepaal voor jezelf hoe veel slaap jij nodig hebt. Doe dit door de avond vóór een vrije dag op jouw gewoonlijke tijd naar bed te gaan. Zet geen wekker en kijk vervolgens hoe laat jij vanzelf wakker wordt. Is dit rond dezelfde tijd als normaal? Dan is deze hoeveelheid slaap voor jou voldoende. Wordt je pas later wakker? Dan heb jij dagelijks wat extra slaap nodig.

6. Bezoek een therapeut

Heb jij echt problemen met slaap en kom je er maar moeilijk vanaf? Overweeg dan eens een therapeut te bezoeken die jou kan helpen bij het veranderen van je gedrag om zo je slaap te optimaliseren. Of ga op zoek naar natuurlijke en onschadelijke slaapbevorderende middelen zoals melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof maar sommige mensen maken hier te weinig van aan. Het kan helpen bij het verbeteren van de slaap.