Blauw licht heeft een donkere kant

blauw licht

Blauw licht mag dan wel milieuvriendelijk zijn, het kent ook een keerzijde. Het kan namelijk je slaap negatief beïnvloeden en mogelijk zelfs ziekte veroorzaken. Wanneer je in de avond namelijk wordt blootgesteld aan licht zorgt dat ervoor dat de biologische klok van je lichaam wordt gedereguleerd met als gevolg dat je slaap hier onder lijdt. Erger nog, onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk een oorzaak is voor het ontstaan van kanker, diabetes, hartaandoeningen en obesitas.

Wat doet blauw licht?

Verschillende kleuren licht hebben ook verschillende effecten. Zo is blauw licht overdag gunstig omdat het een boost geeft aan je alertheid, reactietijd en humeur. Echter, in de avond heeft blauw licht een verstorend effect. Het is bekend dat blootstelling aan licht de afgifte van melatonine onderdrukt en dat is slecht voor je slaap. Ook is er experimenteel bewijs waaruit blijkt dat een laag niveau van melatonine in het lichaam een mogelijke verklaring is voor de associatie met kanker. Ook kan een verstoring in het slaapritme een oorzaak zijn van diabetes en obesitas. Dit komt door het feit dat de bloedsuikerspiegel van proefpersonen steeg naarmate het slaapritme werd veranderd/verstoord, hierdoor kwamen de proefpersonen in een pre-diabetische staat. Ook daalde de leptine waardes, een hormoon dat ervoor zorgt dat je na het eten van een maaltijd een vol gevoel hebt. Zo kan slecht slapen een oorzaak van obesitas zijn.

Elke vorm van licht kan invloed hebben op slaap, maar de invloed van blauw licht is vele malen sterker dan dat van andere kleuren licht. Zo wees een onderzoek van Harvard uit dat  blauw licht twee keer zo lang de afgifte van melatonine onderdrukt in vergelijking met groen licht.

Hoe ‘bescherm’ je jezelf tegen blauw licht?

  • Gebruik in de avond liever roodgekleurde dimlichten. Rood licht heeft de minste kracht om de afgifte van melatonine te onderdrukken en het slaapritme te verstoren
  • Vermijd 2 tot 3 uur voor het slapen gaan het kijken naar felle schermen
  • Als je jezelf overdag veel blootstelt aan fel licht kun je ’s avonds beter slapen